Fordi jeg er selvudgiver – og skal sørge for at bringe bogen ud over rampen selv, gøre al markedsføring og have al dialog med aviser, andre medier og boghandlere, er det supervigtigt at have en god kontakt til boghandlerne. Nogle føler jeg, at jeg kender godt – og vi er allierede. Snakker om hvad vi kan gøre for at få attention og salget op. Er det dig eller mig, der kontakter lokalavisen? Ofte er det mig, der skaber kontakten og alt efter hvordan det går, tager boghandleren måske over. Nogle steder er det meget vigtigt, at boghandleren holdes ude – fordi det lugter af noget kommercielt. Boghandlerne rådgiver mig i, hvem jeg skal kontakte, og hvilke lokale medier der er vigtige. Nogle siger også: “Jeg har erfaring for at avisen ikke skriver noget – hvis ikke du sender en bog.” Og det er jo et godt tip.
Jeg har efterhånden er kæmpe-excelark fyldt med boghandler kontaktdata og det samme på aviser – og der er rigtig mange. Hvis du overvejer noget lignende – så anbefaler jeg at være superomhyggelig med at notere alle kontakter, hvad man har gjort af tiltag overfor den enkelte og hvornår.