Alle gode gange tre – anmeldelse af Arne Mariager, Jyske medier

Folkebladet Tirsdag d. 24. november 2015. Ordlyden af anmeldelsen med 4 stjerner får du her. Se artiklen i vedhæftet form.

Alle gode gange tre

Pernille Juhl tegner nænsomme portrætter af mennesker, hvis liv ændres af krigen, og sætter flot punktum for familie-trilogi

Af Arne Mariager

For fodboldspillere gælder, at de aldrig er bedre end den seneste kamp. Hvis det er på samme måde med forfattere – at de aldrig er bedre end den seneste bog – så er der grund til begejstring hos Pernille Juhl. Hendes seneste bog er nemlig den bedste, hun har skrevet.

”Efter mørket” er sidste bind i Pernille Juhls vellykkede trilogi om en sønderjysk familie. Trilogien er forfatterens debut, og selv om det er ambitiøst at debutere med en trilogi, må det siges, at Pernille Juhl har formået at levere varen. Endda med en stigende formkurve. ”Efter mørket” er så absolut den bedste af bøgerne i rækken. Den er mere helstøbt end de andre. Den er fortalt i et bedre tempo, og den er skarpere trukket op og kommer dybere. Opmærksomme læsere af ”Bogkassen” vil huske, at den forrige roman fik fire stjerner. Det samme gør ”Efter mørket”. Hvordan kan den så være bedre? Af den simple grund, at forgængeren lige kunne nå de fire stjerner – denne her kunne knapt nok nå fem. Men pilen peger opad.  Altså en forfatter i udvikling. Af samme årsag skal vi nok tage det med et gran salt,  når den seneste bog runder familiekrøniken af. For på en eller anden måde lægger Pernille Juhl selv et frø, sidst i bogen, der ligner noget, som kommer til at spire. Så kan vi glæde os til det.

Krigens påvirkning

”Efter mørket” fortæller om den sidste del af krigsårene og tiden lige efter. Og dermed følger Pernille Juhl tråden fra den første af bøgerne, ”Vent på mig, Marie”, der kom for et par år siden, over ”Når solen står højest” fra 2014. Fortællingen startede med en ung sønderjyde, der blev nødt til at være tysk soldat i Første Verdenskrig. Nu slutter krøniken med tiden efter befrielsen og med skildringen af den gamle soldats børn og børnebørns situation.

Pernille Juhl blev inspireret til krøniken, da hun læste sin farfars dagbøger fra Første Verdenskrig. Han var netop sønderjyde, tvunget i tysk krigstjeneste.

I ”Efter mørket” følger vi den gamle krigers børn. Datteren  Jenny og sønnen Carl. Nænsomt, men alligevel stærkt, skildrer Pernille Juhl, hvordan Nazismen og Anden Verdenskrig kommer til at spille afgørende ind i menneskers liv. Ikke alene gennem selve krigshandlingerne, men også gennem alle de holdningsmæssige spørgsmål, mennesker blev tvunget til at forholde sig til. besvare. Sønnen, Carl, flirter i sin ungdom og naivitet med nazismen. Han kan se Tyskland blive genrejst. Han kan se Hitlers vilje til storhed. Men han kan ikke se prisen. Men hvor mange kunne det, før det var for sent? Carl melder sig senere til Frikorps Danmark – med støtte fra den danske regering og fra ledende, danske officerer. Da Tyskland lå i ruiner – og alle kendte til nazismens forbrydelser – kunne hverken politikere eller officerer huske, hvad de en gang havde sagt. Carl opdager rædslerne i nazismen og deserterer fra Frikorps Danmark i 1942. Med hjælp fra familien lykkes det ham at flygte. Først til Sverige – så videre til USA; hvor han gennem hårdt slid får skabt sig en tålelig tilværelse.

Det hårde pres

Carls søster, Jenny, går den modsatte vej. Hun bliver kurer for modstandsbevægelsen og møder modstandsmanden Magnus, som hun gifter sig med. De får et barn,  og det er en voldsom belastning for dem begge, at de lever med stor risiko samtidigt med at de er forældre og har ansvaret for en lille datter. Magnus bliver taget af tyskerne, kommer gennem en række hårde forhør – og får en dødsdom, der dog ændres til tugthus i Tyskland. Med fornem psykologisk fornemmelse viser Pernille Juhl, hvordan Magnus bliver ødelagt af krigen. Af nervepresset, af tortur og rædsler i fangenskab. Mens Jenny mentalt klarer krisen. Måske fordi hun er nødt til det – på grund af datteren.

Den del af bogen, der fortæller om tiden efter befrielsen og om Magnus` psykiske lidelser, er den stærkeste del af fortællingen, overhovedet. Selv om dramatikken selvsagt er mindre end i bogens skildringer fra modstandskampen.

Bogen slutter med, at Carl vender hjem fra USA til et liv med sin gamle kærlighed, og Jenny oplever, at der blandt Magnus` kammerater i modstandsbevægelsen er en mand, som også tager varer på hende og hendes lille datter. Lige netop i deres kærlighed findes spiren til et håb. Og måske også til Pernille Juhls næste roman.

Pernille Juhl

”Efter mørket”

388 sider, Juhls Forlag

Billedtekster

”Efter mørket” er sidste bind i Pernille Juhls trilogi om en sønderjysk families skæbne i tiden fra Første – til og med Anden Verdenskrig. Det er hendes hidtil bedste roman.

Pernille Juhl, er 52 år, født i Sønderborg, men opvokset i Glamsbjerg på Fyn. Hun er uddannet kemiingeniør. Hun bor i Roskilde med mand og to børn – og kombinerer fuldtidsarbejde med forfatter-gerningen.

©Leah Kristensen Photography

IMG_0456