Anmeldelse af ‘Frihed og ære’ – Bognørden

Bognørden har netop anmeldt ‘Frihed og ære* se linket til hjemmesiden nedderst eller læse den fulde anmeldelse her:

Pernille Juhl er forfatter til de tre bøger om den sønderjyske familie Andersen. Jeg har anmeld de to sidste i den serie (læs anmeldelserne nederst) og har været meget begejstret for både sprog og handling. Så forventningerne til denne nyeste, har være store.
Læs mere om processer og følg forfatteren på Facebook klik her

Christian Fries var sønderjysk frihedskæmper, han gik efter folkeskolen, i lære som bager, men vidste godt, at han ikke ville blive i det fag. Christian var forelsket i Gerda og havde store planer med både Gerda og et liv i militæret. Men i 1937 er det både Danmark og Christian, der begynder at mærke fremtidens hårde år. For Christian har været for nølende og Gerda bliver afsat til anden side, og det kommer Christian aldrig rigtig over. Så da han bliver tilbudt uddannelse i København, benytter han lejligheden til at komme væk. Og da Christian og vennerne måbende kan se Tyskerne marchere ind i Danmark, er Christian mere end klar til at beskytte fædrelandet. Christian bliver kontaktet af formanden for Studenternes Efterretningstjeneste, og lader sig hverve til tjenesten. Det betyder at Christian bliver jaget vildt, kommer med ind i de smalleste kredse af frihedskæmperne, og kommer til at betyde rigtig meget for efterretningerne om bl.a de tyske V2 raketter. Christian får nye venner, forsøger at passe på sin familie, men vælger alligevel den farlige vej. Det betød stor livsfare for Christian og vennerne, men store fordele for de allierede tropper.

Forfatteren brænder for at skrive om 2. verdenskrig og frihedskampen. Denne roman om Fries, er blevet til da en af Fries´ familiemedlemmer kontaktede forfatteren. Det er derfor en roman, der er bygget på virkelige hændelser. Hvor meget, der er fremstillet er uklart, men da Fries ikke selv har bidraget til romanen, er der selvsagt dele, der er forsøgt gengivet så tær på virkeligheden som muligt. Jeg kan naturligvis ikke bedømme rigtigheden, men jeg kan bedømme læseoplevelsen, og den var, helt i vanlig Pernille Juhl stil, solid og indeholdende gode og levende personportrætter.

Jeg har som nævnt, læst to af de forgående romaner, og ser meget frem til at læse den kommende om familien Andersen, når den engang er færdigskrevet. Pernille Juhl er garant for de solide persongallerier og de nære historier – og er du interesseret i at vide mere

om nogle af de mennesker, der kæmpede for landet under besættelsen, så kom med indenfor. Frihed og ære er en selvstændig roman.
FrihedOgAere_forside7ebog